FRA IDÉ TIL VIRKELIGHET

Historien

Idéen til 21-5 ble til på slutten av 2008 av ekteparet Laila og Anders. Utgangspunktet deres var en mangeårig arbeidserfaring med salg av ferieboliger i utlandet til danske familier.

Laila var i en årrekke direktør for, den nå ikke lenger eksisterende eiendomsmeglerkjeden, Livingstones. Hun var drivkraften bak etableringen av en avdeling i Livingstone som solgte boliger i utlandet. Den gang, med Laila ved roret, ble Livingstones danskenes foretrukne eiendomsmegler for kjøp av ferieboliger i Sør-Europa, USA og Thailand. I samme periode var Anders daglig leder i eiendomsmeglerkjeden Home med ansvar for 4 forretninger nord for København.

I 2007 etablerte Laila og Anders Sunliving med ambisjoner om å gjøre virksomheten til Danmarks foretrukne eiendomsmegler for ferieboliger i utlandet.

Da Sunliving for alvor var i gang rett etter sommerferien i august 2008 hadde de boliger til salgs i 11 land, hovedsakelig i Sør-Europa, Thailand og USA. Sunliving fungerte også som backoffice for flere danske entreprenører som bygde ferieboligprosjekter rundt omkring i verden. Arbeidet bestod blant annet av å administrere kontantstrømmer gjennom utbetalinger, konstruksjoner av agentnettverk i Europa, assistanse i forbindelse med design- og planløsninger, hjelp med salgsbrosjyrer og hjemmesider samt mye mer. En ikke helt ubetydelig administrativ avdeling ble dermed skapt i løpet av kort tid.

I september 2008 startet finanskrisen og telefonen sluttet plutselig å ringe. Sunliving, som nesten akkurat var kommet i gang, ble hardt rammet av krisen ettersom stort sett alle kjøp av ferieboliger i utlandet stanset opp i løpet av en natt.

EN LUNSJ I NOVEMBER 2008

Idéen til 21-5

Høsten 2008 var tøff for bransjen - ferieboliger i utlandet. Når telefonen en sjelden gang ringte i Sunliving, var det som regel med dårlige nyheter. Konkurser, og det som verre var, preget bilde.

Der var ingen grunn til å følge opp potensielle boligkjøpere. Markedet var stilnet helt, så det var nok av tid til å tenke seg godt om. Over en lunsj i november 2008 startet samtalene mellom Laila og Anders om hva dette med ferieboliger i utlandet egentlig er? Idéene fløy rundt, og plutselig var det som om noen hadde tent en lampe mellom dem. Hvorfor ikke samle flere familier som eier flere ferieboliger sammen, så tar vi oss av alt det praktiske og alle problemer?  Det hørtes bra ut, og var samtidig så fornuftig på mange måter.  De fleste ferieboliger står tomme største delen av året – til ingen nytte.  Hvis man eier flere ferieboliger sammen med andre familier, vil det også være en langt større variasjon med hensyn til feriemuligheter. Dette hørtes så bra ut at Laila og Anders fortsatte med å tenke.

Neste skritt var å finne ut av hvor mange familier som skulle dele hvor mange ferieboliger. Ganske raskt ble de enige om at det skulle være 4 familier om hver bolig. Dette forholdet ville gjøre at alle ville ha 3 måneder i året til ferier i gjennomsnitt. Det var ca. dobbelt så mye som ekteparet forventet at familiene ville benytte seg av, men det var også viktig å sørge for "luft" i kalenderen. Hvis det var for lite "luft" i kalenderen ville alt bli for presset, og det ville være vanskelig for alle å få de ukene som de ønsket seg. Hvor mange familier/boliger burde det være?  6-7 ferieboliger med opptil 30 familier virket for uoverskuelig. 2-3 ferieboliger med 10-12 familier ga for liten ferievariasjon. Etter en lengre diskusjon ble det besluttet at forholdet skulle være 20 familier om 5 ferieboliger. Det ga en god magefølelse. 20 familier er overskuelig, og 5 forskjellige ferieboliger ga en god variasjon av feriemuligheter.

De kjørte hjem fra kontoret i carporten i et veldig godt humør. Faktisk var de nærmest helt høye, fordi de syntes at de hadde funnet noe helt spesielt. Neste morgen var de imidlertid helt nede på jorden igjen. "Vi har jo bare satt to tall sammen. Noen må da ha tenkt en lignende tanke før?"

Det ble begynnelsen på 21-5. Det skulle rett og slett bli lettere for danske familier å få oppfylt drømmen om egne ferieboliger i utlandet, og gjennom det skape mer livsglede i sine familier.

FOR GODT TIL Å VÆRE SANT

Det originale konseptet

De neste ukene gikk med til å google rundt i hele verden. Noen må ha fått en lignende ide før?  Laila og Anders søkte og søkte. De fant enkeltboliger som ble delt. De fant timeshare. De fant såkalte property clubs, hvor man kjøper en andel/aksje i et ugjennomsiktig setup. Men de kunne ikke finne noe som helst som minnet om det de hadde inne i hodene sine. Etter å ha undersøkt rundt i hele verden i to-tre uker uten å finne noe som bare minnet om deres egen ide, tok de den endelige beslutningen.  - "Dette er for bra til ikke å virkeliggjøre!". Dermed gikk de i gang!

Det er veldig mange ting som skal undersøkes og finnes ut av når 21 familier skal dele 5 ferieboliger i utlandet, så det tok lang tid å få utformet konseptet slik at det var klart til å komme på markedet. Anders Heisel sluttet seg til teamet høsten 2009 da Laila og Anders ønsket en partner med solid økonomisk innsikt og kompetanse.  Anders er tidligere Project Manager i Danske Bank. I 2007 stiftet han sammen med en partner IT-sikkerhetsfirmaet SECU A/S som ble solgt til TDC i 2019. Deretter begynte Anders endelig i 21-5 på heltid.  Anders har derfor en svært god økonomisk innsikt og fundament, og er samtidig en kløpper når det gjelder alt med IT og systemer. Han kommer fra Røde Kro i Sønderjylland og har begge ben solid plantet i den jyske jord, hvilket speiler hans personlighet som er et unikt komplement til Laila og Anders. De tre utfyller hverandre gjensidig, og sammen dekker de et svært bredt spekter av kompetanser.

Det er som kjent én ting å få idéen, men noe helt annet å realisere den. Laila og Anders var samtidig utfordret av å ha brukt opp alle deres sparepenger - og litt til - på Sunliving. De måtte be om hjelp fra venner og familie, og utviklingsarbeidet tog lang tid. Det var svært mange faktorer som skulle gå opp i en høyere enhet. 20 familier ble til 21 på grunn av "den rullende kalenderen", som var det første skritt til å fordele ukene mellom familiene. Det passet rett og slett ikke med 20 familier, men med 21 familier kunne det fordeles 12 uker til hver familie hvert år, og samtidig ha noen uker til overs til vedlikehold.  Systemet ble heldigvis vraket, og erstattet av det nye dynamiske bookingsystemet som ble utviklet etter inspirasjon fra systemet i en Boatclub i Sydney, som en av Anders sine venner hadde vært medlem av. Det endelige konseptet var klart i slutten av 2010, men finanskrisen pågikk fortsatt så det tok litt tid å finne de første familiene.  

EN LANG SLITSOM VEI

Den første eierforeningen

21-5 åpnet for påmelding til den første eierforeningen ultimo 2010. Løpende justeringer av både setup og salgsmateriell ble foretatt, og Lars Kolind ble medeier av 21-5 i slutten av 2011. På våren 2012 ble de enige om å stifte den første eierforeningen når 12 familier hadde meldt seg på, for deretter å kjøpe de tre første ferieboligene. Den første eierforeningen ble stiftet i juni 2012, vel 3,5 år etter at idéen først oppstod, og eierforeningen ble fulltegnet med 21 familier våren 2013. Det var den første 21-5 foreningen, DK1 Grande som den heter i dag. Det er visst det man kan kalle en lang slitsom vei.

Laila og Anders var drevet av en idé som de selv syntes var fantastisk. Samtidig fikk de svært mange positive tilbakemeldinger fra omgivelsene, hvilket fungerte som et næringsrikt brennstoff til å fortsette og fortsette og fortsette. Deres store styrke er at Laila og Anders er et par. Hvis den ene er litt nede kan den andre dra den andre litt opp og omvendt. Hvis de hadde hatt en annen partner hjemme hadde nok ikke tålmodigheten vært like stor, for det var først i slutten av 2013 at Laila og Anders kunne heve en lønn som bare minnet om den de hadde hatt i sine tidligere jobber.

Men det var ikke pengene som drev dem, det var idéen. Ønsket om å se idéen fungere. Ønsket om å skape en økt livskvalitet for familiene som ble med i eierforeningene. Ønsket om å oppfylle drømmene deres.

ET NYT KAPITEL

Fra carporten til Rungstedvej

Etter at DK1 ble stiftet åpnet DK2 Family som ble stiftet fulltegnet i november 2013. Den første medarbeideren, Karina, ble ansatt i januar 2014, og i løpet av 2014 kom flere med i teamet. Til slutt kunne vi ikke lenger være på kontoret i enden av en av Anders' foreldres carport hvor Laila & Anders hadde sittet fra høsten 2007 da de startet Sunliving. I en periode måtte de siste ansatte medarbeiderne sitte på havestoler ved enden av skrivebordene.

I starten av 2015 kjøpte 21-5 eiendommen på Rungstedvej som Anders kjente fra barndommen. Han spiste nemlig ofte på "Den Spanske Grill" som holdt til i eiendommen den gang. Eiendommen hadde i 2015 stått tom i over 6 år etter at den siste eieren, et privatsykehus, hadde flyttet ut.  Så det var i den grad behov for en oppfriskning, og samtidig måtte eiendommen transformeres fra et sykehus til et hyggelig kontor.

I mai 2015 flyttet 21-5 inn i nye flotte lokaler. På det tidspunktet var vi 10 personer i teamet, og kunne slett ikke fylle hele huset. Vi leide derfor ut kontorer og skrivebord til venner og bekjente.  I starten var vi 6 mindre virksomheter som delte de flotte lokalene. Tiden gikk og flere kom med i 21-5 teamet, hvoretter leietakerne løpende flyttet ut. Til slutt måtte den siste leietakeren flytte ut, fordi vi hadde behov for plassen selv. Det ble stiftet flere eierforeninger, og sommeren 2016 ble Lars Kolind kjøpt ut av de tre opprinnelige eierne som dermed igjen ble eneeiere av 21-5.

EN UTFORDRENDE TID

Pandemi og første utenlandske eierforening

Selv med de mest grundige forberedelser og de beste intensjoner går det sjeldent som forventet. Ingen var forberedte på det som skjedde i mars 2020. Danmark ble stengt ned, og alle i 21-5 ble sendt hjem. Noen kunne jobbe hjemmefra, mens andre ikke kunne utføre arbeidsoppgavene deres i det hele tatt.  For et team som trives med å være sammen, og som klemmer mye, var det litt av en omveltning. En ting var oss i teamet, men hva med de nye familiene, ville de nå slutte med å melde seg inn i eierforeningene?

Vi hadde på forhånd planlagt to stiftelsesmøter i mars måned - faktisk begge i løpet av uken etter at Mette Frederiksen stengte ned landet. Så gode råd var dyre. Hvis noen hadde spurt oss på forhånd om det var mulig å stifte eierforeninger online hadde svaret vært et rungende NEI. Vi stiftet jo alltid eierforeningene våre på kontoret hvor vi koste oss sammen med familiene. Nå ble vi nødt til å tenke annerledes.  Alle familiene ble kontaktet. Noen valgte å trekke seg, og ventelistene kom derfor i bruk, men status etter den uken var to nyetablerte og fornøyde eierforeninger - begge stiftet online.

Nedstengningen var lang og kjedelig. Vi savnet friheten. Vi savnet nærkontakten. Vi savnet hverandre i den perioden, for selv om det er mulig å møtes over skjermen er det ikke det samme. Faktisk gikk det opp for oss - og sikkert også mange andre - hvor mye fysisk nærhet betyr for vårt velvære. Kanskje viruset skulle lære oss hvor godt vi egentlig har det?

Mange prosesser har blitt justert og er endret i 21-5. Vi har blitt mye bedre til å ”fjernstyre” mange oppgaver, for det har vi rett og slett vært nødt til.  Både innkjøpsteamet og teamene innen bygg, design og innredning har måttet tenke utenfor boksen, og det har det kommet mye godt ut av. I administrasjon og support har det også skjedd mange endringer. Faktisk har hele 21-5 gjennomgått en ikke uvesentlig endring. 21-5 ble skapt i finanskrisen, så det å kunne tilpasse oss ligger dypt i vårt DNA. 21-5 kom derfor styrket ut av pandemien.

Interessen for konseptet var også stigende utenfor Danmarks grenser, og på høsten 2020 ble den første svenske 21-5-foreningen stiftet. Etterfølgende ble det stiftet flere eierforeninger enn noensinne før. Mange familier ville ha noe å se frem til etter pandemien.

SAMLET IGJEN

Stakladen

I takt med den stigende etterspørselen rustet vi løpende opp 21-5 teamet, og da de fleste arbeidet hjemmefra la vi nesten ikke merke til at teamet vokste. Da vi etter sommerferien i 2021 endelig kunne komme tilbake på kontoret hadde vi ikke nok skrivepulter til alle.

Vi leide derfor et kontor i den nordlige delen av Hørsholm hvor litt over halvparten av 21-5 teamet flyttet. Vi var fordelt på to adresser i en periode, men vi liker jo best å være sammen så vi forlenget leieavtalen. I mai 2022 flyttet også resten av teamet til Stakladen. Det var fantastisk å være sammen igjen.

Vi er veldig fornøyde med de nye lokalene hvor vi har godt med plass til å boltre oss på.

I DAG

Takknemlige og stolte

Vi er veldig takknemlige for at vi hver eneste dag får lov til å gjøre det vi elsker mest av alt, nemlig å skape økt livskvalitet og oppfylle drømmer gjennom fantastiske ferieboliger. 21-5 har skapt en helt ny måte å eie ferieboliger på.  Det har lykkes, og reisen har vært - og er hver dag - et stort privilegium.

21-5 har ingen konkrete formulerte salgsmål annet enn at det helst ikke skal være et underskudd. Målet for 21-5 er å sørge for at alle nye familier i 21-5-foreningene våre skal være like fornøyde med eierskapet som familiene før dem. Kun på den måten kan vi sikre oss at 21-5-reisen fortsetter.

21-5 A/S ledes og eies av Anders Heisel samt Laila og Anders Køj.

Velkommen til 21-5 - Plass til kjærlighet